30 år o bärare av brca1, operationsberättelse

våren 2009 blev min mamma kontaktad av hennes kusin som berättade om en bröstcancergen som dom hittat på henne då hon drabbats av bröstcancer. mamma skulle kontakta karolinska sjukhuset för att få komma dit på undersökning samt utredning.
mamma kom dit o fick ta ett blodprov o nångång runt sommaren så fick hon svar att även hon var bärare av genen.

då mamma var bärare så var d min tur att bli kallad för att ta prov, min risk att vara bärare var 50% och i augusti fick jag mitt svar och ja ja var oxå bärare av genen.

här tog karusellen fart och forskningsteamet på karolinska skickade brev efter brev om olika besök o samtal iomed detta.

alternativen som fanns som bärare var antingen täta kontroller på brösten med mammografio samt ultraljud och även tätare kontroller på gyn då även äggstock samt äggledare kan drabbas av denna gen.
risken för bröstcancer är 80% från 30 års ålder och äggstock o äggledare 60% från 40 års ålder.
andra alternativet ´är en förebyggande bröstoperation och det blev även våra val.

under 2010 har ja träffat psykolog vid ett tillfälle, gått på kontroller, träffat forskare mfl.

mitt beslut har från första stund varit självklart mest för att minimera risken men även för att mina bröst aldrig varit något ja varit nöjd med.

så den 1 december 2010 var det alltså dax för operation.

på morgonen körde sambon oin mig till karolinska kl 07.00.

kl 08.00 kom kirurgen o plastikkirurgen in på rummet och ritade ut hur dom skulle operera.

08.30 kördes ja till op och runt 09.00 in i operations salen och jag blev sövd.

vid 12 vaknade ja upp från narkosen och mådde helt perfekt, ingen smärta alls. fick berättat för mig att dom satt in smärtkatetrar där ja skulle få lokalbedövning rakt in i brösten o att ja inte skulle ha ont närmaste dagarna!

4 st dränagesslagar hade ja under brösten som samlade på sig sårvätska o annat gojjs.

operationen hade tagit 2,5 timme och gått bra, det var två st som hade opererat mig, en på varje sida.

lite senare så ville dom ha upp mig på toaletten men såfort ja kom upp på toastolen så blev ja illamående o fick lägga mig igen. sen kom nog allt ja hade fått i mig upp igen i en rejäl illamående kräkning.
dom fick tömma mig på plats ist o efter att ha hållt mig kvar på uppvaket till halv 5 så fick ja komma till avdelningen.

förmodligen så blev ja åksjuk av turen i hissar o korridorer för när ja kom till rummet så va d klart igen, ja fick spruta mot illamående men såfort d sprutades in så fick ja smak i munnen av medicinen o spydde igen. vid d här laget hade min sambo kommit till sjukhuset o satt hjälplös vid min sida. ja va ju inte direkt så med på vad som hände runtikring o ja somnade nog flertalet gånger under besöket.

vid 8 tiden på kvällen skulle ja få ett helt eget rum o d va såå skönt o sova själv första natten men sen på fm dan efter fick ja byta till tvåsal.

det var helt oki d med då ja hade en kalastrevlig äldre dam bredvid mig som hade opererat iordning sin protes efter att ha haft cancer för flera år sen.

på morgonen efter operationen kom kirurgen in o kollade och berättade lite mer vad dom hade gjort och sa att den här operationen kan ses som 4 i en operation då dom först går in o rensar ut all bröstvävnad o skrapar rent, o sen lossar dom på bröstmuskeln från revbenen o sätter in en expanderprotes med påfyllningsdosor som man senare efter operationen ska komma in varannan vecka o fylla på med 30-50 ml per gång för att sakta spänna ut huden för att forma till sig efter den storleken som man kommer få. i mitt fall utifrån va man hade sen innan o bröstkorgens bredd o så så skulle ja ha 400 ml i varje. direkt efter operation så hade dom fyllt i 150 i vänster bröst o 100 i höger.

jag opererades på en onsdag o åkte hem på permission på lördagen och fick sova hemma men komma in på besök o kontroll på dagarna.

av 4 dränage så hade dom tagit bort två på lördagen samt tagit ur smärtkatetrarna som dom innan fyllt på var 3.e timme innan.

ja åkte hem med citodon men när ja kom tillbaka på söndan så fick ja utöka med celebra då citodonet var alldeles för lite lindring.

på tisdagen tog dom bort dom sista slangarna o jag kunde duscha normalt!!!! sen skrevs ja ut från avdelningen.

hemma på egen hand från den 8 december o dagarna rullade på. min son som aldrig e sjuk var ju såklart dunderkrasslig o fick va hemma från dagis hela tiden så d där med att ligga stilla o sova sif igenom dagarna gick sådär även om sonen o min sambo redde d mesta.

redan inne på sjukhuset i början så fick ja som ett blåmärke på höger sida där min påfyllningsdosa satt o på helgen hemma 11-12 dec så började bröstet hetta o blåmärket var kvar på sidan. jag ringde in och fick komma på kontroll på måndagen den 13 dec o där beslutades direkt att ja skulle läggas in pga infektion i höger bröst.

jag blev inlagd direkt o sambon fick åka hem o hämta saker. fick ligga inne och få intravinös antibiotika i 4 dygn o kom hem igen på fredan den 17:e med recept på antibiotika i 3 månader två gånger om dan. vi kunde se en liten förbättring på infektionen men inte så bra som man kunde hoppas på.

i samma veva som infektionen kom så dog mina bröstvårtor, blev helt svarta o skorpiga o förklaringen var att blodcirkulationen ej kommit igång o att dom skulle ramla av såsmåningom o sen skulle ja få tatuera dit en vårtgård ist.

ja va hemma på antibiotika över julhelgen men sen hade ja återbesök den 27 december och då hade infektionen fortfarande inte vänt och ja hade haft feber under helgen o säkert innan med men efterssom ja knaprat i mig citodon så hade ja även hållt febern nere.

på inr¨ådan av kirurgen så bokade vi in ny operation på onsdagen 29:e då min högra protes skulle plockas ut och vårtgården på vänster bröst skulle plockas bort.

kom in kl 7 på morgonen o kl 8 kördes ja till oepration. kvart över 9 vaknade ja efter operationen o mådde kalas, pigg o vaken men hade svidande känsla på höger sida där dom hade snittat o sytt med 3 glesa stygn för att såret skulle kunna dränera sig självt. operationen hade tagit 45 min op allt hade gått bra, dom hade på vänster bräst lämnat "hålet" öppet utan att sy då det skulle läka med sekundär läkning, läka innefrån o ut.

så nu den 3 januari sitter ja hemma omplåstrad o grann, med ett bröst som har en 5kronas hål typ 2 cm djupt som ska läggas om varannan dag och ett högerbröst som e som en hudpåse med snitt, utan vårtgård o som stygnen ska tas bort på imorrn tror ja på mitt återbesök, alt att ja får vänta några dar men ja hoppas ja ska kunna lägga om mina sår själv efter besöket imorgon så man kan duscha normalt.

så det är väl ungefär där jag är just nu!

imorrn ska även min mamma med till ks, det är hennes tur för operation nu i slutet av januari.

fyller på me mer info framöver när d händer nya grejjer.

men en sak har ja lovat mig själv iaf, d finns inget i hela världen som skulle få mig att ångra operationen trots att saker känns äckelbittert o surt just nu men ja vet ju att iomed denna operation så har jag valt livet utan bröstcancer iaf!! o ja e såå glad o tacksam för att forskningen kommit såpass långt så att man hittat gener som kan orsaka skiten.

Kommentarer
Postat av: Anneli

Hej!

Nu har jag hittat hit =)

Såg att du hade fått påfyllt i båda brösten direkt vid operationen. Jag får gå helt platt i 3 veckor innan påfyllning =(

Varför fick du 150 ml i ena bröstet och 100 ml i det andra? När allt är bortskrapat ner till bröstbenet borde det väl ha blivit olika storlekar på bröstet?



Jag har också en blogg, om du vill läsa: http://minforebyggandebrostoperation.blogspot.com/



Kram Kram

2011-01-04 @ 21:28:23
Postat av: Sara Alkemyr

Hej

Många år sen sist, men har via FB sett att det händer massor i ditt liv.

Hoppas allt kommer gå bättre nu efter OP.

Och jag måste bara få säga ;shit, va modig o stark du är!! Stor grej att gå igenom och ett stort beslut att ta även om det för dig va en självklarhet... Du e otrolig, tjejen!

Kram

2011-01-06 @ 09:50:21
Postat av: Leva med BRCA

Hej Nettan!

Vad bra att du delar med dig av din berättelse! Blir förvånad över hur lite du skriver om smärta :) Hade du inte så ont?

Jag kommer att göra ett inlägg med länk till din sida. Om du har något emot det så kan du bara höra av dig. Hoppas det blir bättre för dig snart!

2011-01-06 @ 16:58:28
URL: http://levamedbrca.blogspot.com
Postat av: Nettan

Halloj!! Nope d e så sant som d enskrivet!! Ingen smärta förräns ja kom hem med endast citodon o sen har d bara varit spänt o så men däremot så var och är bröstbandet min bästa vän... Det och apoteksbh;n.... Så smärtkatetrar is tha shit!!

2011-01-06 @ 23:51:46
Postat av: Pernilla

Hej!

Har precis hittat hit från "levamedbrca". Jag har också en muterad BRCA1-gen men till skillnad från dig så hann jag dessvärre få bröstcancer. Väntar på att få min mastektomi och jag kommer också att få expanderprotes. Är förvånad över att du inte haft mer ont för det är nästan det enda som alla pratar om efter en sådan operation. Jag bloggar också, kika gärna in på http://millamillas.blogspot.com om du har lust. Kram, Pernilla

2011-01-07 @ 22:12:47
URL: http://millamillas.blogspot.com
Postat av: Anonym

En dag i taget! En timme i taget när det är som värst... Klart att du fixar det!

2011-01-10 @ 19:42:40
Postat av: sanna

Hej! Jag är en 31 årig tjej med BRCA 1 som mastektomerades (heter det så ?) 2009 på Karolinska. Jag har alltid känt mig ensamats i världen om det. Det känns tråkigt att fler måste gå igenom samma sak men skönt att det finns fler som förstår vad det innebär. Du skriver jättebra! Kram

2012-07-23 @ 23:24:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0